Kundrätt och reklamation

För oss är det mycket viktigt att du som kund är nöjd med våra produkter och tjänster samt servicen som vi erbjuder.

Vi jobbar för nöjda kunder

För oss är det mycket viktigt att du som kund är nöjd med våra produkter och tjänster samt servicen som vi erbjuder. Därför vill vi gärna du hör av dig till oss så fort något inte fungerar som det ska, eller om du är missnöjd med vårt arbete.

Därför vill vi gärna att du hör av dig till oss så fort något inte fungerar som det ska, eller om du är missnöjd med vårt arbete. Om vi inte kunde hjälpa dig med ditt ärende så har du alltid rätt till att vända till oss med en reklamation.

Reklamation

Om vi inte kunde hjälpa dig med ditt ärende eller du inte är nöjd med de svaren som du har fått från oss så är du välkommen att istället skicka in en skriftlig reklamation till vår kundservice. Märk ditt brev eller e-mail med ”Reklamation” och skicka till Östra Kinds Elkraft, Box 6004, 514 06 Dalstorp.

Vill du göra ytterligare reklamationer?

I så fall har vi sammanställt en lista med olika rådgivare, institutioner och myndigheter som du kan vända dig till för att få hjälp:

Information till elanvändare

Vi vill att du som kund ska känna dig trygg och nöjd med oss på Östra Kinds Elkraft. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss med dina frågor eller funderingar. Vi följer branschens allmänna avtalsvillkor. Läs energibranschens allmänna avtalsvillkor

Vår branschförening Energiföretagen har sammanfattat ellagen där du kan läsa mer om dina rättigheter. Läs Energiföretagens sammanfattning av ellagen (.pdf)

Läs mer om dina rättigheter som elanvändare 

Ångerrätt

När du som konsument tecknar avtal via vår hemsida eller på distans har du ångerrätt enligt distansavtalslagen. Du som konsument har rätt att ångra dig inom 14 dagar. Du kan göra det genom att kontakta kundcenter på 0321-53 02 00 via info@ostrakindselkraft.se eller genom att använda Konsumentverkets standardblankett.

Ladda ner Konsumentverkets standardblankett för ångerrätt

Hur gör du om du inte är nöjd?

Du ska, i första hand, kontakta Östra Kinds Elkrafts kundtjänst om du har klagomål. Du kan också skicka en reklamation till info@ostrakindselkraft.se .

Andra organ för information och tvistlösning

Konsumenternas Energimarknadsbyrå är Sveriges gemensamma kontaktpunkt där du som konsument kan få information om dina rättigheter och vägledning när du har en tvist med ett elnät- eller elhandelsföretag och vill få ärendet prövat. Läs mer på Konsumenternas Energimarknadsbyrås hemsida

Allmänna Reklamationsnämnden är en oberoende instans för tvistlösning utanför domstol. Du kan kontakta dem per post via ARN, Box 174, 101 23 Stockholm och läsa mer på deras hemsida. Läs mer på Allmänna Reklamationsnämndens hemsida

Konsumentverket är en myndighet som ansvarar för frågor om köp av varor och tjänster. Läs mer på Konsumentverkets hemsida

Externa rådgivare

Vill du ta din fråga vidare till en extern part? Det finns ett antal myndigheter och instanser som har till uppgift att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.

Energi- och klimatrådgivningen är en opartisk och kostnadsfri energi- och klimatrådgivning för dig som vill använda energi mer effektivt. Läs mer på Energi- och klimatrådgivningens hemsida

Kommunala energi- och klimatrådgivare finns i de flesta kommuner. De kan ge dig råd inför eller efter ett köp. Du kan också få svar på frågor om bland annat uppvärmning, energikostnader, energieffektivisering, transporter, klimatet, statliga bidrag på energiområdet. Rådgivningen är gratis och opartisk. Läs mer på Energimyndighetens hemsida

Hur kan du använda el flexibelt?

Efterfrågeflexibilitet är att du som kund, utifrån dina individuella förutsättningar, har möjlighet att vara flexibel i din elanvändning för att påverka användningen och därmed kostnaderna. Läs mer om efterfrågeflexibilitet på Energimarknadsinspektionens hemsida

Normal elanvändning för en villa

En genomsnittlig villa i Sverige använder ungefär 20 000 kWh per år, men det varierar beroende på husets storlek, uppvärmningssystem och hushållets vanor. Om du har fjärrvärme eller värmer huset och vattnet på något annat sätt än med el är en normal årlig elanvändning cirka 5 000 kWh.

Normal elanvändning för en lägenhet

En normal årlig energianvändning för en mindre lägenhet, som en etta eller en mindre tvåa är i genomsnitt 2 000 kWh per år och för en större bostad är användningen i genomsnitt 5000 kWh per år. 

Elpriskollen – ett oberoende jämförelseverktyg

Du har möjlighet att välja den elleverantör du önskar och det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. När du ska fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen. Det är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el som drivs av den statliga myndigheten Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal. Läs och jämför på Elpriskollen

Dina rättigheter som elanvändare

Byte av elleverantör

Du kan byta elleverantör kostnadsfritt. Bytet ska genomföras inom tre veckor. (9 kap. 11 § ellagen)

Om du säger upp ett tidsbestämt elavtal med (helt eller delvis) fast pris innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut kan elleverantören ha rätt att debitera dig en avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara skälig och får inte överstiga elleverantörens direkta ekonomiska förlust som orsakas av uppsägningen. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. (9 kap. 12 § ellagen)

Elleverantörens leveransskyldighet och mottagningsplikt

Elleverantören måste leverera el till dig tills du byter elleverantör eller slutar ta ut el. (9 kap. 14 § ellagen)

Du har rätt att få information 90 till 60 dagar innan ett tidsbestämt avtal löper ut. Av informationen ska det framgå när ditt avtal upphör att gälla, vilken uppsägningstid som gäller och vilket avtal du kommer få om du inte säger upp det nuvarande avtalet. (9 kap. 15 § ellagen)

Din elleverantör är skyldig att ta emot och betala för den förnybara el som du producerar om du är berättigad till skattereduktion för mikroproduktion och om du inte har ingått avtal med en annan elleverantör om att ta emot elen. (9 kap. 16 § ellagen)

Dynamiska elpriser

Du har rätt att få information om möjligheter, kostnader och risker med avtal med dynamiskt elpris innan du ingår ett sådant avtal. (9 kap. 17 § ellagen)

Uppgifter i elavtalet

Du har rätt att ta del av följande avtalsvillkor innan avtalet ingås eller bekräftas. Detta gäller även om avtalet ingås genom en mellanhand. (9 kap. 21 § ellagen)

  • elleverantörens namn, adress, telefonnummer och webbplats,
  • när avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elleverantören planerar att påbörja leveranserna,
  • den tid som avtalet löper på eller om det löper tills vidare,
  • vilka tjänster som avtalet omfattar,
  • elleverantörens åtagande,
  • villkoren för fakturering och betalning,
  • vad som gäller i fråga om förlängning av ett avtal som löper under en viss tid,
  • villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp avgiftsfritt,
  • hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper under viss tid,
  • villkoren för ersättning om elleverantören inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet,
  • var det finns information om elleverantörens priser, övriga tjänster EIFS 2024:2 och villkor samt om konsumenträttigheter,
  • hur tvistlösning utanför domstol inleds.
Information om ändrade avtalsvillkor

Innan elleverantören ändrar dina avtalsvillkor i ett avtal som löper tills vidare ska du informeras om det i ett särskilt meddelande senast två månader innan de nya villkoren börjar gälla. Du ska också informeras om din rätt att säga upp avtalet. Om det är priset för elleveransen som ändras ska du få veta skälen till det. (9 kap. 23 § ellagen)

Fakturering

Faktureringen ska baseras på din elförbrukning men om ditt nätföretag inte har dina förbrukningsuppgifter ska du faktureras baserat på en uppskattad förbrukning. Du har rätt att faktureras minst varje kvartal. Du ska kunna få din faktura i elektronisk form. Elleverantören får inte ta betalt för att skicka en faktura till dig. (9 kap. 24 och 27 §§ ellagen, 6–7 §§ förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster)

Betalningssätt

Elleverantören får ta ut en avgift för det betalningssätt som du har valt men avgiften får inte överstiga kostnaderna för användningen av betalningssättet. (9 kap. 29 § ellagen)

Aggregeringstjänster med mera

Du ska, oberoende av ditt avtal med en elleverantör och utan dennes godkännande, kunna köpa och sälja andra eltjänster än elleverans. (9 kap. 31 § ellagen)

Elleverantören får inte ta ut oskäliga avgifter eller ställa oskäliga krav för att du har ett avtal om en aggregeringstjänst. Elleverantören ska på begäran lämna uppgifter om din historiska elförbrukning till ett företag som du utser. (9 kap. 26 och 33 §§ ellagen)

Uppgifter om faktisk och historisk förbrukning

Du ska utan kostnad få uppgifter om din elförbrukning via elleverantörens webbplats som kräver din inloggning, eller applikation som kräver din inloggning. (12 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster och 3 kap. 7 § EIFS 2024:2)

Du ska också utan kostnad få uppgifter om historisk elförbrukning från elleverantören. Uppgifterna ska omfatta din elförbrukning från de föregående tre åren. (14 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster)

Om du inte har en mätare som kan fjärravläsas ska du få uppgift om din elförbrukning från elleverantören minst var sjätte månad. Uppgifterna ska dock lämnas var tredje månad om du begär det eller har valt elektronisk fakturering. (12 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster)

Avbrytande av elöverföring

Din el får stängas av endast om du har åsidosatt dina skyldigheter och det rör sig om ett väsentligt avtalsbrott. Du ska också ha uppmanats att vidta rättelse inom en skälig tid och ha informerats om att elen kan stängas av. Elen får inte stängas av om du har åtgärdat bristen inom den tiden. Om det finns anledning att befara att ett avbrott skulle medföra en personskada som inte är obetydlig, eller en omfattande sakskada, får din el inte stängas av. (11 kap. 2 § ellagen)

Om skälet till att din el ska stängas av är att du inte har betalat din elräkning finns ytterligare krav för att elen ska få stängas av. Elleverantören ska informera dig om vilka alternativ som finns för att undvika att elen stängs av. Du ska också ha uppmanats att betala inom tre veckor från att du delgavs en betalningsuppmaning. Om skulden är tvistig, det vill säga om du har bestridit skulden, får din el inte stängas av förrän tvisten är löst. (11 kap. 3 § ellagen)

Om din el stängs av på begäran av din elleverantör utan att de nödvändiga förutsättningarna är uppfyllda har du rätt till ersättning för skador som orsakas av att elen stängs av. Sådant skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt för annan förlust på grund av avbrottet. Om du har ett krav på ersättning måste du meddela elleverantören inom två år från det att skadan inträffade. (11 kap. 6, 9–10 §§ ellagen)

Kontakt med kundservice

Vi välkomnar alltid att ha en levande dialog med våra kunder. Så här kan du kontakta du oss och vår kundservice:

Du är också välkommen att besöka oss på vårt kontor i Dalstorp (vardagar kl. 07.00–12.00 och 13.00–16.00).

Postadress

Box 6004 514 06 Dalstorp
Besöksadress
Gundlabo 514 61 Dalstorp

Öppettider

Vardagar: 07.00-16.00 Lunchstängt: 12.00-13.00
Öppettider växel
Vardagar 08.00-15.00 Lunchstängt: 12.00-13.00