Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får från våra kunder.

Skulle du inte hitta informationen som du letar efter bland frågorna här, så är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi hjälper dig gärna med ditt ärende.

Du kan ringa till oss på 0321-53 02 00 (vardagar kl. 08.00 – 12.00 och 13.00–15.00). Eller skicka ett mail till oss via info@ostrakindselkraft.se.

Allt om ditt elavtal

All information du behöver inför din flytt hittar du här.
Vilket elavtal som passar dig beror mest på din elförbrukning, plus var och hur du bor. Till exempel om du bor i lägenhet och har en lägre förbrukning så rekommenderar vi ett rörligt elavtal, en variant med rörligt pris men med mindre kostnader. Om du föredrar ett stabilare elpris så rekommenderar vi ett fast elavtal. Läs mer om vårt erbjudande här.

Om du vill teckna ett avtal med oss så är det enklast och snabbast om du gör det via här. Fyll i dina uppgifter och teckna ditt avtal redan idag.

Detta behöver du veta om ditt elnät

Om det inträffar planerade strömavbrott så informerar vi alltid om det i god tid innan. Inträffar ett oplanerat strömavbrott så hittar du all information om det på vår hemsida. Där uppdateras information om avbrottet löpande. Om du har ett strömavbrott av oklar orsak så kan du kontakta oss och göra en felanmälan. Du kan ringa till oss på 0321-53 02 00 (vardagar kl. 08.00 – 12.00 och 13.00–15.00). Eller skicka ett mail till oss via info@ostrakindselkraft.se. Mer information om att göra felanmälan hittar du här.

All information som kretsar kring elen och din flytt hittar du här. 

Vi avläser alla mätare varje natt via radiokommunikation.

Kontakta oss alltid om du planera att gräva, borra, spetta eller göra liknande arbeten i mark där elkablar kan tänkas ligga. Vi hjälper dig med att märka ut eventuella kablar, så att du vet var i marken de finns, innan du börjar gräva. Kom ihåg: kontrollera först – gräv sen! Läs mer om detta här.

Vi hjälper dig gärna när du behöver hjälp med att fälla träd eller om du är i behov av en kabelvisning. Kontakta oss i god tid, helst några dagar innan markarbeten startar. Under kontorstid kan du vanligtvis nå oss under numret 0321-53 02 02. Eller skicka ett mail till oss via info@ostrakindselkraft.se.

 

Så funkar din faktura

Det som påverkar dina månadskostnader är din förbrukning och ditt elpris. Förbrukningen kan skilja sig från månad till månad, särskilt under de mörka och kalla månaderna på året.

 

Ja, hos oss kan du få e-faktura, e-postfaktura och Autogiro. Det går även bra att kombinera e-faktura med Autogiro. Du kan ansöka om autogiro här. En ansökan om e-faktura gör du via din internetbank.

Östra Kinds Elkraft ek. för är ditt elnätsföretag. Vi fakturerar en fast avgift baserad på din huvudsäkring samt en kostnad för varje kilowattimme (kWh) som överförts till dig. Om du har valt oss som ditt elnätsföretag och samtidigt väljer Östra Kinds Elkraft AB som ditt elhandelsföretag, så får du dina kostnader för elnät och elhandel på samma faktura.

Om du däremot väljer ett annat elhandelsföretag än oss får du två fakturor – en avseende elförbrukningen och en avseende transporten av el.

Som vår kund och som el-användare betalar du för både elnät och elhandel. Elnätsavgiften går till ditt lokala elnätsbolag som äger och underhåller ledningarna där du bor. I elnätsavgiften ingår en fast och en rörlig avgift. Den fasta avgiften bestäms utifrån storleken på din huvudsäkring, den rörliga avgiften beror på hur mycket el som transporteras hem till dig per kWh. Dessutom betalar du statliga kostnaderna som energiskatt och moms. Samtliga elhandelsbolag i Sverige upphandlar el från den nordiska elbörsen Nord Pool. Du kan själv välja elhandelsbolag till vilken du betalar för strömmen som du förbrukar. Fast avgift och moms tillkommer. I en del elhandelsavtal ingår elcertifikat medan de tillkommer i exempelvis rörligt avtal. Här hittar du mer information om ditt elnät och din elhandel.

Din faktura kommer i början av varje månad. Förfallodagen är den sista dagen i samma månad. Använder du autogiro så dras fakturan automatiskt på förfallodagen.

Alla kunder får 12 fakturor per år.